Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Pod wzglÄ™dem konstrukcji podmiotu lirycznego tekst zaliczamy do liryki bezpoÅ›redniej, czego dowodzÄ… osobowej formy czasowników rodzaju mÄ™skiego („wspomniaÅ‚em” i „myÅ›laÅ‚em”), przeplatajÄ…ce dominujÄ…cy w utworze tok narracyjny, bezosobowy, monologowy. W podmiocie lirycznym należy rozpoznać Å›wiadka holocaustu, który jest czÅ‚owiekiem wrażliwym, wyksztaÅ‚conym, skÅ‚onnym do refleksji, być może zajmujÄ…cym siÄ™ filozofiÄ… czy poezjÄ….
Z kolei, analizujÄ…c budowÄ™ oraz użyte Å›rodki stylistyczne, „Campo di Fiori” jest wierszem z krÄ™gu liryki opisowo-refleksyjnej z dużą domieszkÄ… ironii i groteski. Widać jÄ… szczególnie w partiach opisowych utworu, gdy MiÅ‚osz stawia w opozycji wesoÅ‚e, kolorowe, wrÄ™cz krzykliwe sceny handlujÄ…cych lub bawiÄ…cych siÄ™ ludzi na rzymskim placu z obrazem pÅ‚onÄ…cych w warszawskim getcie, z których pozostajÄ… jedynie czarne pÅ‚aty sadzy, unoszÄ…ce siÄ™ w powietrzu i spadajÄ…ce na gÅ‚owy krÄ™cÄ…cych siÄ™ na karuzeli.
„Bogactwo barwnych, kÅ‚Ä™biÄ…cych siÄ™ „owoców morza”, przywodzÄ…cych na myÅ›l barokowe martwe natury i wyliczanych przez poetÄ™ z rozmyÅ›lnÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… uderzajÄ…co kontrastuje z ascetycznÄ… czerniÄ… dymów unoszÄ…cych siÄ™ nad palÄ…cym siÄ™ gettem” (I. Nowacka, dz. cyt.).
Wiersz został napisany rytmicznym ośmiozgłoskowcem. Nad kwestią liczy sylab w każdym wersie szerzej pisze cytowana powyżej Nowacka, autorka opracowania poezji Czesława Miłosza, według której analizowany utwór
„możemy potraktować (…) jako nieregularnÄ… sylabotonicznÄ… [wiersz sylabotoniczny – wiersz o staÅ‚ej liczbie sylab w wersie oraz o staÅ‚ym miejscu sylab akcentowanych w każdym wersie] biaÅ‚Ä… oktawÄ™ (czyli wiersz zbudowany z oÅ›miu wersów), lub – przy zaÅ‚ożeniu, że każde dwa wersy stanowiÄ… caÅ‚ość (gdyż zwykle Å‚Ä…czÄ… siÄ™ one pod wzglÄ™dem logicznym i skÅ‚adniowym) – regularny, przeÅ‚amany w Å›redniówce szeÅ›ciostopowy tonik [wiersz toniczny – wiersz o równej liczbie zestrojów akcentowych (akcentów głównych) w każdym wersie przy jednoczesnej różnej liczbie sylab oraz swobodnym rozkÅ‚adzie akcentów], o wyraźnie zaznaczonym rytmie (Ss, sSs, sSs trochej, amfibrach, amfibrach) (…)Silnie zrytmizowana biaÅ‚a oktawa, czy też – wedÅ‚ug innej interpretacji – przeÅ‚amany w Å›redniówce heksametr to formy wiersza majÄ…ce olbrzymiÄ… tradycjÄ™ (poezja antyczna). Dostojny, poważny rytm nadaje wypowiedzi nastrój „bohaterski”, nieco nawet patetyczny, a przy tym – przez skojarzenie historii najnowszej ze starożytnoÅ›ciÄ… – zmusza czytelnika do refleksji na temat ciÄ…gÅ‚oÅ›ci ludzkiego doÅ›wiadczenia widzianego z perspektywy historii” (I. Nowacka, dz. cyt.).
Rytmiczność i melodyjność wiersza – w poÅ‚Ä…czeniu oczywiÅ›cie z jego ponadczasowymi walorami filozoficznymi sprawiÅ‚a, iż jest jednym z najczęściej aranżowanych utworów CzesÅ‚awa MiÅ‚osza. Znane sÄ… powszechnie interpretacje muzyczne Romana KoÅ‚akowskiego i PrzemysÅ‚awa Gintrowskiego.Campo di Fiori - analiza
Autor: Karolina MarlêgaPod wzglÄ™dem konstrukcji podmiotu lirycznego tekst zaliczamy do liryki bezpoÅ›redniej, czego dowodzÄ… osobowej formy czasowników rodzaju mÄ™skiego („wspomniaÅ‚em” i „myÅ›laÅ‚em”), przeplatajÄ…ce dominujÄ…cy w utworze tok narracyjny, bezosobowy, monologowy. W podmiocie lirycznym należy rozpoznać Å›wiadka holocaustu, który jest czÅ‚owiekiem wrażliwym, wyksztaÅ‚conym, skÅ‚onnym do refleksji, być może zajmujÄ…cym siÄ™ filozofiÄ… czy poezjÄ….
Z kolei, analizujÄ…c budowÄ™ oraz użyte Å›rodki stylistyczne, „Campo di Fiori” jest wierszem z krÄ™gu liryki opisowo-refleksyjnej z dużą domieszkÄ… ironii i groteski. Widać jÄ… szczególnie w partiach opisowych utworu, gdy MiÅ‚osz stawia w opozycji wesoÅ‚e, kolorowe, wrÄ™cz krzykliwe sceny handlujÄ…cych lub bawiÄ…cych siÄ™ ludzi na rzymskim placu z obrazem pÅ‚onÄ…cych w warszawskim getcie, z których pozostajÄ… jedynie czarne pÅ‚aty sadzy, unoszÄ…ce siÄ™ w powietrzu i spadajÄ…ce na gÅ‚owy krÄ™cÄ…cych siÄ™ na karuzeli.
„Bogactwo barwnych, kÅ‚Ä™biÄ…cych siÄ™ „owoców morza”, przywodzÄ…cych na myÅ›l barokowe martwe natury i wyliczanych przez poetÄ™ z rozmyÅ›lnÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… uderzajÄ…co kontrastuje z ascetycznÄ… czerniÄ… dymów unoszÄ…cych siÄ™ nad palÄ…cym siÄ™ gettem” (I. Nowacka, dz. cyt.).
Wiersz został napisany rytmicznym ośmiozgłoskowcem. Nad kwestią liczy sylab w każdym wersie szerzej pisze cytowana powyżej Nowacka, autorka opracowania poezji Czesława Miłosza, według której analizowany utwór
„możemy potraktować (…) jako nieregularnÄ… sylabotonicznÄ… [wiersz sylabotoniczny – wiersz o staÅ‚ej liczbie sylab w wersie oraz o staÅ‚ym miejscu sylab akcentowanych w każdym wersie] biaÅ‚Ä… oktawÄ™ (czyli wiersz zbudowany z oÅ›miu wersów), lub – przy zaÅ‚ożeniu, że każde dwa wersy stanowiÄ… caÅ‚ość (gdyż zwykle Å‚Ä…czÄ… siÄ™ one pod wzglÄ™dem logicznym i skÅ‚adniowym) – regularny, przeÅ‚amany w Å›redniówce szeÅ›ciostopowy tonik [wiersz toniczny – wiersz o równej liczbie zestrojów akcentowych (akcentów głównych) w każdym wersie przy jednoczesnej różnej liczbie sylab oraz swobodnym rozkÅ‚adzie akcentów], o wyraźnie zaznaczonym rytmie (Ss, sSs, sSs trochej, amfibrach, amfibrach) (…)Silnie zrytmizowana biaÅ‚a oktawa, czy też – wedÅ‚ug innej interpretacji – przeÅ‚amany w Å›redniówce heksametr to formy wiersza majÄ…ce olbrzymiÄ… tradycjÄ™ (poezja antyczna). Dostojny, poważny rytm nadaje wypowiedzi nastrój „bohaterski”, nieco nawet patetyczny, a przy tym – przez skojarzenie historii najnowszej ze starożytnoÅ›ciÄ… – zmusza czytelnika do refleksji na temat ciÄ…gÅ‚oÅ›ci ludzkiego doÅ›wiadczenia widzianego z perspektywy historii” (I. Nowacka, dz. cyt.).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies