W Warszawie - geneza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

W Warszawie - geneza

Autor: Karolina Marlêga

  • szkice „Wizerunki spoÅ‚eczeÅ„stwa warszawskiego” (1844) Józefa Symeona Boguckiego;

  • praca „StarożytnoÅ›ci warszawskie” (1848/1858) Aleksandra Wejnerta;

  • szkice „Tadeusz Bezimienny” (1850) Józefa Korzeniowskiego;

  • szkice „Lichwiarze” (1855) WacÅ‚awa Szymanowskiego;

  • wiersz „Fortepian Chopina” (1863/64) Kamila Cypriana Norwida:
    „Oto patrz – Fryd[e]ryku!… to – Warszawa:
    Pod rozpłomienioną gwiazdą
    Taka jaskrawa – –
    – Patrz, organy u Fary; patrz! Twoje gniazdo –
    Owdzie – patrycjalne domy stare
    Jak  P o s p o l i t a - r z e c z,
    Bruki placów głuche i szare
    I Zygmuntowy w chmurze miecz”;

  • powieść „Ogniem i mieczem” (1884) Henryka Sienkiewicza:
    „- Prawie tygodnia nie ma - mówiÅ‚ pan Grodzicki - bez jakowegoÅ› alarmu, bo Tatarzy jak wilki stadami czÄ™sto po kilka tysiÄ™cy tu siÄ™ włóczÄ…, których z dziaÅ‚ strychujemy jak można, a czÄ™stokroć tabuny dzikich koni straże biorÄ… za Tatarów.
    - I nie przykrzy siÄ™ waszmoÅ›ci siedzieć na takim bezludziu? — pytaÅ‚ pan Skrzetuski.
    - Choćby mi też na pokojach królewskich miejsce dano, to bym tu wolaÅ‚. WiÄ™cej ja stÄ…d Å›wiata widzÄ™ niżeli król ze swego okna w Warszawie” (tom pierwszy);

  • powieść „Na warszawskim bruku” (1886) Adolfa DygasiÅ„skiego;

  • powieść „Potop” (1886) Henryka Sienkiewicza:
    „I radość biÅ‚a od caÅ‚ej osoby książęcej, twarz staÅ‚a siÄ™ w jednej chwili jakby mÅ‚odszÄ…, oczy nabraÅ‚y blasku; drżącymi ze szczęścia rÄ™koma rozerwaÅ‚ pieczęć ostatniego listu, spojrzaÅ‚, rozpromieniÅ‚ siÄ™ caÅ‚y jak sÅ‚oÅ„ce i krzyknÄ…Å‚:
    — Warszawa wziÄ™ta!… Niech żyje Karol Gustaw!
    Tu dopiero spostrzegÅ‚, że wrażenie, jakie owe wiadomoÅ›ci wywierajÄ… na obecnych, jest zupeÅ‚nie inne od tego, jakiego sam doznawaÅ‚. Wszyscy bowiem siedzieli w milczeniu, spoglÄ…dajÄ…c niepewnym wzrokiem przed siebie. Niektórzy marszczyli brwi, inni pozakrywali twarze rÄ™koma. Nawet dworacy hetmaÅ„scy, nawet ludzie sÅ‚abego ducha nie Å›mieli naÅ›ladować radoÅ›ci książęcej na wieść, że Warszawa wziÄ™ta, że Kraków upaść musi i że województwa jedno po drugim odstÄ™pujÄ… prawego pana i poddajÄ… siÄ™ nieprzyjacielowi”;
  • powieść „Pan WoÅ‚odyjowski” (1888) Henryka Sienkiewicza:
    „PrzyjechaÅ‚ jednak dość wczeÅ›nie. Posłów i postronnych zjazd byÅ‚ tak wielki, że gospody ni w samej Warszawie, ni na Pradze, ni nawet za miastem wcale nie można byÅ‚o dostać; trudno siÄ™ byÅ‚o też do kogo zaprosić, bo w jednej izbie po trzech i czterech siÄ™ mieÅ›ciÅ‚o. PierwszÄ… noc przepÄ™dziÅ‚ pan ZagÅ‚oba w handlu u Fukiera i zeszÅ‚a jakoÅ› dość gÅ‚adko; ale nazajutrz, wytrzeźwiawszy na swym wasÄ…gu, sam dobrze nie wiedziaÅ‚, co ma czynić.
    — Boże! Boże! — mówiÅ‚ wpadÅ‚szy w zÅ‚y humor i rozglÄ…dajÄ…c siÄ™ po Krakowskim PrzedmieÅ›ciu, które wÅ‚aÅ›nie przejeżdżaÅ‚ — oto Bernardyni, a oto ruina paÅ‚acu Kazanowskich! NiewdziÄ™czne miasto! WÅ‚asnÄ… krwiÄ… i trudem musiaÅ‚em je nieprzyjacielowi wydzierać, a teraz mi kÄ…ta dla siwej gÅ‚owy żaÅ‚uje.
    Miasto wszelako nie żaÅ‚owaÅ‚o wcale kÄ…ta dla siwej gÅ‚owy, tylko go po prostu nie miaÅ‚o”;

  • powieść „Lalka” (1890) BolesÅ‚awa Prusa:

    „ZatrzymaÅ‚ siÄ™ w poÅ‚owie drogi i patrzyÅ‚ na ciÄ…gnÄ…cÄ… siÄ™ u jego stóp dzielnicÄ™ miÄ™dzy Nowym Zjazdem i TamkÄ…. UderzyÅ‚o go podobieÅ„stwo do drabiny, której jeden bok stanowi ulica Dobra, drugi — linia od Garbarskiej do Topieli, a kilkanaÅ›cie uliczek poprzecznych formujÄ… jakby szczeble” (tom pierwszy);
    „WkoÅ‚o obszedÅ‚ gmach myÅ›lÄ…c o Warszawie. Z jakim trudem dźwigajÄ… siÄ™ tamtejsze budowle nieduże, nietrwaÅ‚e i pÅ‚askie, gdy tu siÅ‚a ludzka, jakby dla rozrywki, wznosi olbrzymy i tak dalece jest niewyczerpana pracÄ…, że jeszcze zalewa je ozdobami” (tom drugi);

    strona:    1    2    3    4    5  

    Zobacz inne artykuły:

    Baczyński Krzysztof Kamil
    Z głową na karabinie - interpretacja
    Z głową na karabinie - geneza
    Historia - analiza i interpretacja
    Historia - geneza
    Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
    Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
    Samotność - interpretacja i analiza
    Samotność - geneza
    Romantyczność - analiza i interpretacja
    Romantyczność - geneza
    Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
    Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
    Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
    Z głową na karabinie - analiza

    Barańczak Stanisław

    Białoszewski Miron
    Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
    Miron Białoszewski jako piewca rupieci
    Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
    Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
    Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
    Mironczarnia – interpretacja i analiza
    Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
    Leżenia - interpretacja i analiza
    Namuzowywanie - interpretacja i analiza

    Broniewski Władysław
    Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
    Ballady i romanse - analiza
    Ballady i romanse - interpretacja
    Soldat inconnu - analiza
    Soldat inconnu - interpretacja
    Bagnet na broń - analiza i interpretacja

    Bursa Andrzej
    Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

    Grochowiak Stanisław
    Czyści - analiza i interpretacja
    Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
    Ikar - analiza i interpretacja
    Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

    Herbert Zbigniew
    Potęga smaku - geneza
    Potęga smaku - analiza
    Potęga smaku - interpretacja
    Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
    Raport z oblężonego miasta - geneza
    Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
    Powrót prokonsula - analiza
    Powrót prokonsula - interpretacja
    Powrót prokonsula - geneza
    U wrót doliny - analiza
    U wrót doliny - interpretacja
    U wrót doliny - treść
    U wrót doliny - geneza
    Apollo i Marsjasz - analiza
    Apollo i Marsjasz - interpretacja
    Apollo i Marsjasz - geneza
    Przesłanie Pana Cogito - analiza
    Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
    Przesłanie Pana Cogito - geneza

    Konarski Feliks
    Czerwone maki... - interpretacja i analiza
    Czerwone maki... - geneza

    Lechoń Jan
    Herostrates - interpretacja
    Herostrates - analiza
    Herostrates - geneza
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
    Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

    Miłosz Czesław
    W Warszawie - geneza
    Campo di Fiori - analiza
    Campo di Fiori - interpretacja
    Campo di Fiori - geneza
    Ars poetica? - analiza
    Ars poetica? - interpretacja
    Ogrodnik - analiza
    Ogrodnik - interpretacja
    Ogrodnik - geneza
    Walc - analiza
    Walc - interpretacja
    Walc - geneza
    Obłoki - interpretacja i analiza
    Obłoki - geneza
    Który skrzywdziłeś - analiza
    Który skrzywdziłeś - interpretacja
    Który skrzywdziłeś - geneza
    Piosenka o końcu świata - analiza
    Piosenka o końcu świata - interpretacja
    Piosenka o końcu świata - geneza
    W Warszawie - interpretacja i analiza

    PrzyboÅ› Julian
    Notre Dame - analiza
    Notre Dame - interpretacja
    Notre Dame - geneza
    Z Tatr - analiza
    Z Tatr - interpretacja
    Z Tatr - geneza
    Póki my żyjemy - analiza
    Póki my żyjemy - interpretacja
    Póki my żyjemy - geneza
    Widzenie katedry w Chartres - analiza
    Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
    Widzenie katedry w Chartres - geneza

    Różewicz Tadeusz
    Matka powieszonych - geneza
    Strach - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza
    Powrót - geneza
    Termopile polskie - interpretacja i analiza
    Termopile polskie - geneza
    Bez – interpretacja i analiza
    List do ludożerców - interpretacja i analiza
    Ocalony - analiza
    Ocalony - interpretacja
    Warkoczyk - analiza
    Warkoczyk - interpretacja
    Lament - analiza
    Lament - interpretacja
    Lament - geneza
    Drewno - analiza
    Drewno - interpretacja
    Matka powieszonych - interpretacja i analiza

    Stachura Edward
    Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
    Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

    Szymborska Wisława
    Koniec i poczÄ…tek - analiza
    Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
    Koniec i poczÄ…tek - geneza
    Kot w pustym mieszkaniu - analiza
    Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
    Kot w pustym mieszkaniu - geneza
    Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
    Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
    Utopia - interpretacja i analiza
    Utopia - geneza
    Niektórzy lubią poezję - analiza
    Niektórzy lubią poezję - interpretacja
    Sto pociech - analiza
    Sto pociech - interpretacja
    Sto pociech - geneza
    Cebula - analiza
    Cebula - interpretacja
    Nic dwa razy - analiza
    Nic dwa razy - interpretacja
    Nic dwa razy - geneza
    Jeszcze - analiza
    Jeszcze - interpretacja
    Jeszcze - motyw Holocaustu
    GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
    GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
    GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
    Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
    Dwie małpy Bruegla - geneza
    Atlantyda - interpretacja i analiza
    Atlantyda - geneza

    Twardowski Jan
    za szybko - analiza
    za szybko - interpretacja
    Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
    Åšpieszmy siÄ™ - geneza
    samotność - analiza
    samotność - interpretacja
    O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
    Przezroczystość - interpretacja i analiza
    szukam - analiza
    szukam - interpretacja

    Wojaczek Rafał
    Ojczyzna - analiza
    Ojczyzna - interpretacja
    Ojczyzna - geneza
    Martwy język - interpretacja i analiza
    Martwy język - geneza

    Inne



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies