Piosenka o końcu świata - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Piosenka o końcu świata - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

A którzy czekali znaków i archanielskich trąb,
Nie wierzÄ…, że staje siÄ™ już”.

DzieÅ„ koÅ„ca Å›wiata nie przypomina tego znanego z wizji Å›w. Jana. Niebo nie zostaje rozjaÅ›nione bÅ‚yskawicami i gromami, nie ma żadnych znaków zapowiadajÄ…cych katastrofÄ™, ciszy nie zakłócajÄ… dźwiÄ™ki archanielskich trÄ…b. Ludzi sÄ… zawiedzeni, nie wierzÄ…, „że staje siÄ™ już” koniec Å›wiata.

Podmiot jest zdania, iż ludzie nie uwierzą w spełniającą się Apokalipsę:
„Dopóki sÅ‚oÅ„ce i księżyc sÄ… w górze,
Dopóki trzmiel nawiedza różę,
Dopóki dzieci różowe się rodzą,
Nikt nie wierzy, że staje siÄ™ już”.

Åšwiadomość nadchodzÄ…cego koÅ„ca Å›wiata jest udziaÅ‚em jednej tylko osoby – siwego staruszka. W innych okolicznoÅ›ciach byÅ‚by prorokiem, a teraz zajmuje siÄ™ przewiÄ…zywaniem pomidorów. ZdajÄ…c sobie sprawÄ™ ze zbliżajÄ…cej siÄ™ Å›mierci, powtarza prorocze zdanie:
„Innego koÅ„ca Å›wiata nie bÄ™dzie,
Innego koÅ„ca Å›wiata nie bÄ™dzie”.

ZakoÅ„czenie liryku zwraca uwagÄ™ na pewien porzÄ…dek, zaobserwowany przez podmiot liryczny w naturze oraz Å›wiecie ludzi - każda żywa istota i wszystkie zjawiska przyrody majÄ… swój indywidualny poczÄ…tek i koniec. Dla przywoÅ‚anego staruszka koÅ„cem Å›wiata jest jego wÅ‚asna Å›mierć, którÄ… w peÅ‚ni akceptuje i z którÄ… siÄ™ godzi, ponieważ stanowi ona naturalny przÄ…dek rzeczy. Åšwiadomość koÅ„ca, a raczej postrzeganie go jako nieuchronnoÅ›ci i swoistej części życia sprawiajÄ…, iż „siwy staruszek” może spokojnie i godnie żyć

Wiersz Czesława Miłosza, mimo iż dotyka filozoficznych problemów, przynosi bardzo prostą odpowiedź na podstawowe pytanie ludzkości: jaki będzie koniec świata? Zdaniem naszego Noblisty, każdy człowiek niesie na ramionach widmo swojej prywatnej, indywidualnej Apokalipsy, a najważniejsza mądrość życia polega na tym, aby potraktować śmierć jako nieuchronną część życia.

Wizja znanej z kultury i sztuki i uksztaÅ‚towanej w czÅ‚owieku tradycyjnej Apokalipsy zostaÅ‚a przedstawiona w utworze w innowacyjnym i nieco kontrowersyjnym ujÄ™ciu. Daleko jej do wizji gromów, bÅ‚yskawic i potopów, obecnych na kartach biblijnego dzieÅ‚a Å›w. Jana czy obrazów znanych z dzieÅ‚ mÅ‚odopolskich i przedwojennych katastrofistów (Kazimierz Przerwa Tetmajer, StanisÅ‚aw Przybyszewski, Jan Kasprowicz). MiÅ‚osz zdecydowanie polemizuje z postrzeganiem Apokalipsy jako zagÅ‚ady ludzkoÅ›ci, nadaje jej wymiar eschatologiczny. Jego zdaniem koniec Å›wiata dokonuje siÄ™ każdego dnia, za każdym razem, gdy ktoÅ› umiera. Apokalipsa z „Piosenki o koÅ„cu Å›wiata” przebiega w atmosferze spokoju i zwyczajnoÅ›ci, co potwierdza finaÅ‚owa anafora: „innego koÅ„ca Å›wiata nie bÄ™dzie”. Katastrofizm zostaÅ‚ w utworze zastÄ…piony przez powszedniość, a: „pozorna idylla niedostrzegalnie przeradza siÄ™ w speÅ‚nio­nÄ… apokalipsÄ™, której nie potracimy dostrzec, chociaż rozrywa siÄ™ jaw­nie, na naszych oczach, tu i teraz – teatr Å›wiata zapada siÄ™ w niebyt” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies