Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
W finale wiersza okazuje się, iż najlepszym rozwiązaniem sytuacji, w jakiej znalazł się despotyczny władca, będzie odebranie sobie życia:
„Lepszy dla ciebie byÅ‚by Å›wit zimowy
I sznur i gałąź pod ciężarem zgiÄ™ta”.
Jeśli zdecydowałby się na taki drastyczny kok, być może wówczas dowiódłby szczerości swego żalu czy autentyczności skruchy za popełnione czyny.
Wiersz „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” nie jest wymierzony w jakiegoÅ› konkretnego wÅ‚adcÄ™. W uwiecznionej przez MiÅ‚osza wÅ‚adzy możemy odczytać nie tylko przywileje monarchów czy prezydentów, lecz także pewne cechy charakteru, zapewniajÄ…ce niektórym osobom psychicznÄ… przewagÄ™ nad innymi. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ zatem do każdego czÅ‚owieka, który posiada wÅ‚adzÄ™ nad sÅ‚abszymi, „prostymi” jednostkami i wykorzystuje jÄ…, aby czynić zÅ‚o. W takim kontekÅ›cie tekst można nazwać manifestem piÄ™tnujÄ…cym postÄ™powanie ludzi, którzy za najwiÄ™kszy cel życia stawiajÄ… sobie bezwarunkowe podporzÄ…dkowanie drugiego czÅ‚owieka, nie zważajÄ…c na jego godność czy prawo do samostanowienia.
Z opisujÄ…cego rzÄ…dy tyrana wiersza, pretendujÄ…cego do miana studium totalitarnych dziaÅ‚aÅ„ despoty, wypÅ‚ywa jednak optymistyczne, peÅ‚ne nadziei i wiary w wartość, w odwagÄ™ czÅ‚owieka przesÅ‚anie – zawsze znajdzie siÄ™ „poeta”, który stanie na straży moralnoÅ›ci, a wÅ‚adca poniesie zasÅ‚użonÄ… karÄ™ za dziaÅ‚ania wywoÅ‚ujÄ…ce ludzkie cierpienie. Zdaniem podmiotu krzywda wyrzÄ…dzona bezbronnemu czÅ‚owiekowi to najwiÄ™ksza zbrodnia, a unikniÄ™cie kary czy przebaczenie jest niemożliwe. MiÅ‚osz ukazaÅ‚, iż wÅ‚adza despotyczna zawsze obraca siÄ™ przeciwko tym, którzy jÄ… dzierżą.
„Który skrzywdziÅ‚eÅ›” to także – prócz swoistej analizy totalitaryzmu, ukazania ponadczasowego problemu relacji wÅ‚adza–obywatel czy refleksji na temat nieuchronnoÅ›ci kary – poetycka realizacja motywu roli poety. MiÅ‚osz po raz kolejny opowiedziaÅ‚ siÄ™ za tezÄ… o ogromnej odpowiedzialnoÅ›ci ciążącej na poecie (zwÅ‚aszcza w trudnych czasach wojennych i powojennych). Jego zdaniem wieszcz peÅ‚ni zarówno rolÄ™ oskarżyciela tyrana (sÅ‚owa „Nie bÄ…dź bezpieczny”), jak i obroÅ„cy moralnoÅ›ci czy etyki. Jest stróżem prawa i porzÄ…dku w dosÅ‚ownym i metaforycznym znaczeniu:
„(…) Poeta pamiÄ™ta.
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaW finale wiersza okazuje siÄ™, iż najlepszym rozwiÄ…zaniem sytuacji, w jakiej znalazÅ‚ siÄ™ despotyczny wÅ‚adca, bÄ™dzie odebranie sobie życia:
„Lepszy dla ciebie byÅ‚by Å›wit zimowy
I sznur i gałąź pod ciężarem zgiÄ™ta”.
Jeśli zdecydowałby się na taki drastyczny kok, być może wówczas dowiódłby szczerości swego żalu czy autentyczności skruchy za popełnione czyny.
Wiersz „Który skrzywdziÅ‚eÅ›” nie jest wymierzony w jakiegoÅ› konkretnego wÅ‚adcÄ™. W uwiecznionej przez MiÅ‚osza wÅ‚adzy możemy odczytać nie tylko przywileje monarchów czy prezydentów, lecz także pewne cechy charakteru, zapewniajÄ…ce niektórym osobom psychicznÄ… przewagÄ™ nad innymi. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ zatem do każdego czÅ‚owieka, który posiada wÅ‚adzÄ™ nad sÅ‚abszymi, „prostymi” jednostkami i wykorzystuje jÄ…, aby czynić zÅ‚o. W takim kontekÅ›cie tekst można nazwać manifestem piÄ™tnujÄ…cym postÄ™powanie ludzi, którzy za najwiÄ™kszy cel życia stawiajÄ… sobie bezwarunkowe podporzÄ…dkowanie drugiego czÅ‚owieka, nie zważajÄ…c na jego godność czy prawo do samostanowienia.
Z opisujÄ…cego rzÄ…dy tyrana wiersza, pretendujÄ…cego do miana studium totalitarnych dziaÅ‚aÅ„ despoty, wypÅ‚ywa jednak optymistyczne, peÅ‚ne nadziei i wiary w wartość, w odwagÄ™ czÅ‚owieka przesÅ‚anie – zawsze znajdzie siÄ™ „poeta”, który stanie na straży moralnoÅ›ci, a wÅ‚adca poniesie zasÅ‚użonÄ… karÄ™ za dziaÅ‚ania wywoÅ‚ujÄ…ce ludzkie cierpienie. Zdaniem podmiotu krzywda wyrzÄ…dzona bezbronnemu czÅ‚owiekowi to najwiÄ™ksza zbrodnia, a unikniÄ™cie kary czy przebaczenie jest niemożliwe. MiÅ‚osz ukazaÅ‚, iż wÅ‚adza despotyczna zawsze obraca siÄ™ przeciwko tym, którzy jÄ… dzierżą.
„Który skrzywdziÅ‚eÅ›” to także – prócz swoistej analizy totalitaryzmu, ukazania ponadczasowego problemu relacji wÅ‚adza–obywatel czy refleksji na temat nieuchronnoÅ›ci kary – poetycka realizacja motywu roli poety. MiÅ‚osz po raz kolejny opowiedziaÅ‚ siÄ™ za tezÄ… o ogromnej odpowiedzialnoÅ›ci ciążącej na poecie (zwÅ‚aszcza w trudnych czasach wojennych i powojennych). Jego zdaniem wieszcz peÅ‚ni zarówno rolÄ™ oskarżyciela tyrana (sÅ‚owa „Nie bÄ…dź bezpieczny”), jak i obroÅ„cy moralnoÅ›ci czy etyki. Jest stróżem prawa i porzÄ…dku w dosÅ‚ownym i metaforycznym znaczeniu:
„(…) Poeta pamiÄ™ta.
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane bÄ™dÄ… czyny i rozmowy”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies