Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Pod wzglÄ™dem tematycznym utwór można podzielić na trzy części: w pierwszej podmiot mówi o pragnieniu zemsty, w drugiej – wykÅ‚ada dyktatorowi jego winy, a w trzeciej – rozwija przez nim ponurÄ… wizjÄ™ jego przyszÅ‚oÅ›ci.
Fragmenty opisujące tyrana składają się na opisową część wiersza (dwie pierwsze strofy) i mają bardzo ciekawą konstrukcję. Miłosz stworzył jedno wieloczłonowe zdanie, w którym przy użyciu imiesłowów współczesnych opisał nie tylko despotycznego przywódcę, ale i jego najbliższe, fałszywe otoczenie.
Z kolei pozostaÅ‚e dwie zwrotki można nazwać refleksyjnymi, ponieważ stanowiÄ… odautorskie ostrzeżenie i oskarżenie, skierowane oczywiÅ›cie przeciwko bohaterowie liryku – przeciw temu, który skrzywdziÅ‚. Dla uwydatnienia przestrogi MiÅ‚osz użyÅ‚ przerzutni, przez co granica zdania nie stanowi koÅ„ca wypowiadanej myÅ›li:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
(…)
Nie bÄ…dź bezpieczny”.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Który skrzywdziłeś - analiza
Autor: Karolina MarlêgaPod wzglÄ™dem tematycznym utwór można podzielić na trzy części: w pierwszej podmiot mówi o pragnieniu zemsty, w drugiej – wykÅ‚ada dyktatorowi jego winy, a w trzeciej – rozwija przez nim ponurÄ… wizjÄ™ jego przyszÅ‚oÅ›ci.
Fragmenty opisujące tyrana składają się na opisową część wiersza (dwie pierwsze strofy) i mają bardzo ciekawą konstrukcję. Miłosz stworzył jedno wieloczłonowe zdanie, w którym przy użyciu imiesłowów współczesnych opisał nie tylko despotycznego przywódcę, ale i jego najbliższe, fałszywe otoczenie.
Z kolei pozostaÅ‚e dwie zwrotki można nazwać refleksyjnymi, ponieważ stanowiÄ… odautorskie ostrzeżenie i oskarżenie, skierowane oczywiÅ›cie przeciwko bohaterowie liryku – przeciw temu, który skrzywdziÅ‚. Dla uwydatnienia przestrogi MiÅ‚osz użyÅ‚ przerzutni, przez co granica zdania nie stanowi koÅ„ca wypowiadanej myÅ›li:
„Który skrzywdziÅ‚eÅ› czÅ‚owieka prostego
(…)
Nie bÄ…dź bezpieczny”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies