Walc - interpretacja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Walc - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Okazuje siÄ™, że poeta „wynurzy siÄ™” z „odmÄ™tu historii” i pewnego dnia szepnie adresatce słów podmiotu „no patrz”. Jego czoÅ‚o pokryje siÄ™ smutkiem i wspomnieniem „dalekich lat glorii”, a jego rozmówczyni nie bÄ™dzie wiedziaÅ‚a, „czy Å›piewa tak walc, czy twój pÅ‚acz”.

Aby w pełni zrozumieć położenie i motywację poety, adresatka słów podmiotu powinna skorzystać z jego rady:
„StaÅ„ tutaj przy oknie i uchyl zasÅ‚ony,
W olśnieniu, widzeniu, na obcy spójrz świat.
Walc pełza tu liśćmi złotymi stłumiony
I w szyby zamieciÄ… zimowy dmie wiatr”.

Gdy tylko uchyli zasÅ‚ony znanego sobie Å›wiata, jeÅ›li tylko skupi siÄ™ przez chwilÄ™ i „w olÅ›nieniu, widzeniu” otworzy serce – wówczas pozna obcy „Å›wiat”, gdzie walc jest taÅ„cem nie zamożnych ludzi, lecz przyrody.

Poznawanie nowej rzeczywistości obejmie także pozazmysłowe doznania:
„Lodowe pole w brzasku żółtej zorzy
W nagle rozdartej nocy siÄ™ otworzy,
Tłumy biegnące wśród śmiertelnej wrzawy,
Której nie sÅ‚yszysz, odgadujesz z ust”.

Adresatka słów podmiotu bÄ™dzie potrafiÅ‚a ludzkie zamiary i motywacje „odgadywać z ust”, czyli z mimiki i gestów, a nie tylko z dźwiÄ™ków uÅ‚ożonych w sÅ‚owa.

Następne dwie zwrotki są katastroficzną wizją zagłady ludzkości i świata, gdy morderstwa staną się codziennością, krew zaleje ziemię, wypełnioną martwymi ciałami (zwrotki te można odczytywać jako poetyckie nawiązanie do stalinowskiego reżimu):
„Do granic nieba siÄ™gajÄ…ce pole
Wre morderstwami, krew śniegi rumieni,
Na ciała skrzepłe w spokoju kamieni
Dymiące słońce rzuca ranny kurz.

Jest rzeka na wpół lodami przykryta
I niewolnicze na brzegach pochody,
Nad sinÄ… chmurÄ™, ponad czarne wody
W czerwonym sÅ‚oÅ„cu, bÅ‚ysk bata”.

Brzegiem po części pokrytej lodem rzeki bÄ™dÄ… podążaÅ‚y „niewolnicze pochody”, popÄ™dzane bÅ‚yszczÄ…cym na sÅ‚oÅ„cu skórzanym batem. Obraz więźniów, pracujÄ…cych na Å›nieżnej, w niektórych miejscach zbroczonej krwiÄ… poÅ‚aci nasuwa jasne skojarzenie – to Polacy zesÅ‚ani na SyberiÄ™ i wiÄ™zieni w przymusowych obozach pracy:
„Tam, w tym pochodzie, w milczÄ…cym szeregu,
Patrz, to twój syn. Policzek przecięty
Krwawi, on idzie, małpio uśmiechnięty,
Krzycz! W niewolnictwie szczęśliwy”.
W takim pochodzie zÅ‚ożonym z podążajÄ…cych w caÅ‚kowitym milczeniu ludzi adresatka słów podmiotu odnajdzie swojego syna. Choć z jego przeciÄ™tego policzka bÄ™dzie spÅ‚ywaÅ‚a krew, on bÄ™dzie szedÅ‚ „maÅ‚pio uÅ›miechniÄ™ty” – oto istota mechanizmu zniewolenie przez ustrój totalitarny, mimo ciosu batem na twarzy czÅ‚owieka pojawia siÄ™ „maÅ‚pi uÅ›miech”.

Podmiot nakazuje kobiecie, by krzyczała, ponieważ jest to ostatni moment by zawrócić dziecko z drogi szczęścia w niewoli, będącej ostatnim etapem w procesie zapomnienia. Jeśli go nie zawoła, on przejdzie na drugą stronę i takie pojęcia jak zdrowie psychiczne czy świadome postrzeganie przestaną mieć dla niego znaczenie. Winne tym zmianom jest cierpienie, któremu został poddany ponad swoje siły:
„Rozumiesz. Jest taka cierpienia granica,
Za którą się uśmiech pogodny zaczyna,
I mija tak człowiek, i już zapomina,
O co miaÅ‚ walczyć i po co”.

Okaleczony syn zapomni o wszystkim, czego doświadczył w życiu i zacznie powoli umierać:
„Jest takie olÅ›nienie w bydlÄ™cym spokoju,
Gdy patrzy na chmury i gwiazdy, i zorze,
Choć inni umarli, on umrzeć nie może
I wtedy powoli umiera”.

Ostatnie dwie strofy są postawione w sprzeczności do wszystkich poprzednich. Nagle podmiot liryczny zaprzecza, jakoby istniała inna rzeczywistość prócz tej znanej z balowej sali, gdzie rozbrzmiewa walc:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies