Ogrodnik - geneza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ogrodnik - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„Gdyby nie byÅ‚o w naszym życiu CzesÅ‚awa MiÅ‚osza - o ileż to życie byÅ‚oby lżejsze!
Nie byÅ‚oby wtedy jego poezji - i poczÄ…tkujÄ…cy poeci nie mieliby tak wysoko ustawionej poprzeczki do przeskoczenia, tak wygórowanego standardu doskonaÅ‚oÅ›ci do osiÄ…gniÄ™cia. (...) Nie byÅ‚oby jego eseistyki - i nie musielibyÅ›my nic wiedzieć o różnych trudnych i mÄ…cÄ…cych nasz umysÅ‚owy spokój sprawach, a także różnych nieÅ‚atwych do czytania autorach” – StanisÅ‚aw BaraÅ„czak („Gazeta Wyborcza”, dodatek „Gazeta w Krakowie”, 1997).

„Nagroda Nobla dla CzesÅ‚awa MiÅ‚osza jest nie tylko nagrodÄ… talentu. Jest także nagrodÄ… wytrwaÅ‚oÅ›ci i wiernoÅ›ci wewnÄ™trznemu gÅ‚osowi, który prowadziÅ‚ go przez zasadzki historii i zawikÅ‚anie osobistych doÅ›wiadczeÅ„. Zdania MiÅ‚osza sÄ… jasne, ale poezja ciemna, splÄ…tana w swoim bogactwie. Gdybym miaÅ‚ porównywać jÄ… do jakiegoÅ› instrumentu to tylko do organów. Organy naÅ›ladujÄ… wszystkie dźwiÄ™ki, ale pozostajÄ… organami. BudujÄ… muzycznÄ… caÅ‚ość, jak dzieÅ‚o MiÅ‚osza skÅ‚ada siÄ™ na poetyckie uniwersum, w którym zagadkowo współistniejÄ… ironia i harmonia, inspiracje romantyczne i intelektualny rygor, umiejÄ™tność posÅ‚ugiwania siÄ™ dziesiÄ…tkami idiolektów i natychmiast rozpoznawalny krój zdania, przejmujÄ…ca czystość stylu, pozbawionego czegokolwiek zbÄ™dnego, kilkoma kreskami malujÄ…cego caÅ‚e Å›wiaty. (...) DziÄ™ki niemu doÅ›wiadczyÅ‚em, że współczesna sztuka nie musi ani mówić „skrzekiem karłów i demonów”, ani też chronić siÄ™ w zaczarowany ogród estetycznego przerafinowania. Triumf MiÅ‚osza jest triumfem słów dostojnych i czystych” – Jan BÅ‚oÅ„ski („CzesÅ‚aw MiÅ‚osz. Nobel 1980” - zbiór wypowiedzi znanych osób o MiÅ‚oszu z okazji uhonorowania go nagrodÄ… Nobla, opublikowany w „Tygodniku Powszechnym” z 1980, nr 42).

„Nie powiem chyba nic, co powiedzieć by należaÅ‚o, żeby w tym siÄ™ odbiÅ‚o to wszystko, co dla naszego Å›wiata myÅ›li i uczuć wnosi ta twórczość. Ale powiem jedno. Otóż, mam z MiÅ‚osza w uszach dźwiÄ™k jego retoryki. Jest to taki dźwiÄ™k, który wyróżnia tÄ™ twórczość w jego jÄ™zyku, w jego melodii. I to jest cecha wÅ‚aÅ›ciwa, jedyna, która odróżnia utwory tego pisarza od wszystkich innych. Wiele takich dźwiÄ™ków nas tworzy, zapada w nas i wchodzi w skÅ‚ad tego gÅ‚osu, który może potem potrafimy wydać z siebie. JeÅ›li taki gÅ‚os jest moim gÅ‚osem, to w nim jest ten jeden ton, który mi zapadÅ‚ do gÅ‚owy w mÅ‚odoÅ›ci, może jeszcze gdy byÅ‚em chÅ‚opcem - bo wtedy zaczÄ…Å‚em czytać MiÅ‚osza - i on trwa do dziÅ›, kiedy mam już lat trochÄ™ wiÄ™cej” - Jacek BocheÅ„ski (opinia zacytowana przez Krzysztofa MasÅ‚onia w tekÅ›cie „Jestże poeta szczęśliwy? 85. urodziny CzesÅ‚awa MiÅ‚osza” – „Rzeczpospolita” 1996.06.29).
„Bez najmniejszego wahania stwierdzam, że CzesÅ‚aw MiÅ‚osz jest jednym z najwiÄ™kszych poetów naszych czasów, jeżeli nie najwiÄ™kszym. Nawet jeÅ›li ogoÅ‚ocić jego wiersze ze stylistycznego bogactwa jego rodzimej polszczyzny (co nieuchronnie dzieje siÄ™ w tÅ‚umaczeniu) i zredukować do samej treÅ›ci, wciąż stoimy w obliczu umysÅ‚u tak surowego i nieugiÄ™tego, umysÅ‚u tak żarliwego, że jedyne porównania, które przychodzÄ… do gÅ‚owy, odnoszÄ… siÄ™ do postaci biblijnych - najbardziej Hioba. (...) CzesÅ‚aw MiÅ‚osz jest doskonale Å›wiadom, że jÄ™zyk nie jest narzÄ™dziem poznania, lecz narzÄ™dziem przyswajania Å›wiata, który wydaje siÄ™ dosyć wrogi - chyba że jÄ™zykiem posÅ‚uguje siÄ™ poezja, która jako jedyna próbuje go pokonać w jego wÅ‚asnej grze i przez to maksymalnie przybliżyć siÄ™ do prawdziwej wiedzy. SkracajÄ…c, a raczej zapÄ™tlajÄ…c proces analityczny, poezja MiÅ‚osza wyzwala czytelnika z wielu psychologicznych i czysto jÄ™zykowych puÅ‚apek, ponieważ odpowiada na pytanie nie „jak żyć”, ale „dla czego żyć”. Poeta ten niejako gÅ‚osi pewnÄ… straszliwie trzeźwÄ… wersjÄ™ stoicyzmu, która nie ignoruje rzeczywistoÅ›ci, choćby najbardziej absurdalnej i potwornej, lecz przyjmuje jÄ… jako nowÄ… normÄ™, którÄ… czÅ‚owiek musi uwewnÄ™trznić, nie rezygnujÄ…c ze swych nadszarpniÄ™tych wieloma kompromisami wartoÅ›ci” - Josif Brodski („WytrwaÅ‚ość bólu”, „Apokryf” nr 9, czerwiec 1999 - dodatek do „Tygodnika Powszechnego”).

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies