Ogrodnik - geneza - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ogrodnik - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„MiÅ‚osz jest pierwszorzÄ™dnÄ… siÅ‚Ä…. To pisarz o jasno okreÅ›lonym zadaniu, powoÅ‚any do przyÅ›pieszenia naszego tempa, abyÅ›my nadążyli epoce - i o wspaniaÅ‚ym talencie, znakomicie przystosowany do wypeÅ‚nienia tych przeznaczeÅ„ swoich. Posiada on coÅ› na wagÄ™ zÅ‚ota, co nazwaÅ‚bym „wolÄ… rzeczywistoÅ›ci”, a zarazem wyczucie punktów drastycznych naszego kryzysu. Należy do nielicznych, których sÅ‚owa majÄ… znaczenie (jedynie co może go zgubić, to poÅ›piech)” - Witold Gombrowicz („Dzienniki”).

„MiÅ‚osz jest wielkim poetÄ… i zajmuje należne mu miejsce w poezji Å›wiatowej, ponieważ zaspokaja potrzebÄ™ powagi i radoÅ›ci, jakie sÅ‚owo „poezja” budzi w każdym jÄ™zyku. Odbudowuje wieczny Å›wiat dziecka nad brzegiem rzeki i zarazem wyraża rozpacz dorosÅ‚ego czÅ‚owieka, którego imiÄ™ jest pisane na wodzie” - Seamus Heaney („CzesÅ‚aw MiÅ‚osz i poezja Å›wiatowa”, „Zeszyty Literackie”, nr 66, 1999).

„Zawsze ceniÅ‚em MiÅ‚osza najwyżej spoÅ›ród caÅ‚ej mÅ‚odej, bliższej mi generacji. ByÅ‚o to upodobanie najpierw instynktowne i potem dopiero, kiedy zaczÄ…Å‚em siÄ™ uczyć, czym wÅ‚aÅ›ciwie jest dla mnie poezja, dostrzegaÅ‚em, że to MiÅ‚osz wÅ‚aÅ›nie ów postulat prymatu moralno-filozoficznego speÅ‚nia. UjmowaÅ‚o mnie kiedyÅ› to, że tak mÄ…drze wyminÄ…Å‚ pustkÄ™ awangardy, że wykorzystaÅ‚ z niej to, co mu siÄ™ wydaÅ‚o porÄ™czne, że pisaÅ‚ jasno, dobitnie, że wyrażaÅ‚ treÅ›ci ważne i poważne, że Å›wiat i los, i Bóg, i ród ludzki byÅ‚y dla niego źródÅ‚em refleksji i medytacji. To pewnie sprawiaÅ‚o, że na historiÄ™, która stanowi ważny dla niego temat, patrzyÅ‚ spokojnie, trzeźwo, ze smutkiem, bez wielkich nadziei, nieco jakby z góry. Z tego spojrzenia pewnie bierze siÄ™ ów tok wiersza, rozlewny, pozornie spokojny, idÄ…cy jak wielka spÅ‚awna rzeka. Jego ton jest nieco podniosÅ‚y, trochÄ™ czasem hieratyczny, nadajÄ…cy rzeczom na pierwsze wejrzenie zwyczajnym wagÄ™, a to co naprawdÄ™ doniosÅ‚e traktujÄ…cy z należytym dystansem” - PaweÅ‚ Hertz („CzesÅ‚aw MiÅ‚osz. Nobel 1980” - zbiór wypowiedzi znanych osób o MiÅ‚oszu z okazji uhonorowania go nagrodÄ… Nobla, opublikowany w „Tygodniku Powszechnym” z 1980, nr 42).
„Nie znam nikogo takiego jak on. Jego rozumienie Å›wiata jest inne, także z przyczyny różnic kulturowych. (...) Nawet poezji nie traktuje poważnie, ale Å›wiat owszem. (...) NaprawdÄ™ poważnie traktuje istnienie. Rzeczy fundamentalne traktuje absolutnie poważnie. Wszystko, co robi, zmierza do istoty. To jest bardzo ważne, aby powstrzymać bÅ‚ahe cechy kultury amerykaÅ„skiej. AmerykaÅ„ska kultura chce żyć bez zobowiÄ…zaÅ„, jest cyniczna bardziej niż ironiczna, jest współczesna bardziej niż historyczna, jest w wiÄ™kszoÅ›ci być może religijna, ale nie duchowa. CzesÅ‚aw sprzeciwia siÄ™ tym wszystkim tendencjom. (...) Wywiera stabilizujÄ…cy, zdecydowany wpÅ‚yw, zarówno na naszÄ… kulturÄ™, jak i poezjÄ™. I z tego wÅ‚aÅ›nie powodu jest nam niezbÄ™dny” - Jane Hirshfield (fragment wypowiedzi z filmu „Czarodziejska góra. AmerykaÅ„ski portret CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”).

„SÄ… poeci, przez których przechodzi siÄ™ raz, tak zwiedza siÄ™ jakieÅ› miasto czy paÅ‚ac i potem już nigdy siÄ™ nie wraca. MiÅ‚osz należy dla mnie do poetów stale obecnych. Z jego wierszami mieszkam, jak mieszka siÄ™ ze wspomnieniami. Tych wierszy nie jest tak wiele, bo nawet najwiÄ™ksi poeci zwykle uderzajÄ… nas tylko niektórymi wierszami. W tej poezji uderza mnie szorstkość i delikatność, pewien chłód, a w nim miejsca pÅ‚onÄ…ce. MyÅ›lÄ™, że MiÅ‚osz jako czÅ‚owiek jest też zÅ‚ożony z tych sprzecznych żywiołów; w poezji daje to mieszankÄ™ piorunujÄ…cÄ…, wzmocnionÄ… przez pewien typ zdyscyplinowanego intelektu, który w Polsce jest bardzo rzadki. StÄ…d też siÅ‚a jego eseju. Poezja wspiera jego esej, a esej poezjÄ™” - Tomasz Jastrun (opinia zacytowana przez Krzysztofa MasÅ‚onia w tekÅ›cie „Jestże poeta szczęśliwy? 85. urodziny CzesÅ‚awa MiÅ‚osza” – „Rzeczpospolita” 1996.06.29).

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies