Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„CzesÅ‚aw MiÅ‚osz przerasta nas tak bardzo, że trudno uwierzyć, iż jest siÄ™ jego współczesnym; ma siÄ™ raczej wrażenie, że jest fenomenem. Natury? Czytelnik podejrzewa, że wyższych mocy. I to jest najwiÄ™ksze zwyciÄ™stwo. (…) CzesÅ‚aw MiÅ‚osz swoimi wierszami i Pieskiem przydrożnym stwarza i przywraca nam Å›wiat, zarazem peÅ‚ny i prawdziwy, bolesny i piÄ™kny - wieloraki w swoich obliczach i - jedyny. Nie znajdowaliÅ›my go ani w nauce, ani filozofii współczesnej, ani u teologów i ideologów. Ale to wÅ‚aÅ›nie do niego – tÄ™sknimy” - Leszek KoÅ‚akowski („Zeszyty Literackie: nr 62, 1998).
„Krótko mówiÄ…c, MiÅ‚osz, ów, co zabawne, przeciwnik romantycznego rozumienia poezji - zbliża siÄ™ najbardziej do tego wzorca poety, który w kulturze polskiej powiÄ…zaÅ‚ siÄ™ nierozdzielnie z epokÄ… romantyzmu, a na który skÅ‚ada siÄ™ zarówno wielki autorytet moralny i polityczny, jak pewien charyzmat zwiÄ…zany z predyspozycjami duchowymi profetyczno-mistycznymi. Wzorzec ten, w którym Å‚Ä…czÄ… siÄ™ ze sobÄ… cechy mÄ™drca, proroka i wychowawcy wÅ‚asnego narodu, do niedawna wydawaÅ‚ siÄ™ najzupeÅ‚niej anachroniczny, należący bezpowrotnie do przeszÅ‚oÅ›ci. Twórczość MiÅ‚osza przekonaniu temu zaprzecza, przywraca poezji jej wysoki status, zmienia rolÄ™ poety w spoÅ‚eczeÅ„stwie. W spoÅ‚eczeÅ„stwie, które - Å›wiadomie czy nieÅ›wiadomie - za takim wÅ‚aÅ›nie wzorem poety tÄ™skni, takich poetów oczekuje” - Jerzy Kwiatkowski (fragment wystÄ…pienia wygÅ‚oszonego na konferencji poÅ›wiÄ™conej twórczoÅ›ci CzesÅ‚awa MiÅ‚osza zorganizowanej w Warszawie w 1980 roku przez IBL PAN).
strona: 1 2 3 4
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Ogrodnik - geneza
Autor: Karolina Marlêga„CzesÅ‚aw MiÅ‚osz przerasta nas tak bardzo, że trudno uwierzyć, iż jest siÄ™ jego współczesnym; ma siÄ™ raczej wrażenie, że jest fenomenem. Natury? Czytelnik podejrzewa, że wyższych mocy. I to jest najwiÄ™ksze zwyciÄ™stwo. (…) CzesÅ‚aw MiÅ‚osz swoimi wierszami i Pieskiem przydrożnym stwarza i przywraca nam Å›wiat, zarazem peÅ‚ny i prawdziwy, bolesny i piÄ™kny - wieloraki w swoich obliczach i - jedyny. Nie znajdowaliÅ›my go ani w nauce, ani filozofii współczesnej, ani u teologów i ideologów. Ale to wÅ‚aÅ›nie do niego – tÄ™sknimy” - Leszek KoÅ‚akowski („Zeszyty Literackie: nr 62, 1998).
„Krótko mówiÄ…c, MiÅ‚osz, ów, co zabawne, przeciwnik romantycznego rozumienia poezji - zbliża siÄ™ najbardziej do tego wzorca poety, który w kulturze polskiej powiÄ…zaÅ‚ siÄ™ nierozdzielnie z epokÄ… romantyzmu, a na który skÅ‚ada siÄ™ zarówno wielki autorytet moralny i polityczny, jak pewien charyzmat zwiÄ…zany z predyspozycjami duchowymi profetyczno-mistycznymi. Wzorzec ten, w którym Å‚Ä…czÄ… siÄ™ ze sobÄ… cechy mÄ™drca, proroka i wychowawcy wÅ‚asnego narodu, do niedawna wydawaÅ‚ siÄ™ najzupeÅ‚niej anachroniczny, należący bezpowrotnie do przeszÅ‚oÅ›ci. Twórczość MiÅ‚osza przekonaniu temu zaprzecza, przywraca poezji jej wysoki status, zmienia rolÄ™ poety w spoÅ‚eczeÅ„stwie. W spoÅ‚eczeÅ„stwie, które - Å›wiadomie czy nieÅ›wiadomie - za takim wÅ‚aÅ›nie wzorem poety tÄ™skni, takich poetów oczekuje” - Jerzy Kwiatkowski (fragment wystÄ…pienia wygÅ‚oszonego na konferencji poÅ›wiÄ™conej twórczoÅ›ci CzesÅ‚awa MiÅ‚osza zorganizowanej w Warszawie w 1980 roku przez IBL PAN).
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies