Bez – interpretacja i analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Bez – interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Powodem odejÅ›cia Boga od podmiotu mogÅ‚o być nadmierne skupienie siÄ™ tego drugiego na możliwoÅ›ciach, jakie przed wchodzÄ…cym w dorosÅ‚ość czÅ‚owiekiem stawia życie. Bóg mógÅ‚ „uciec” także z innego powodu – nie mógÅ‚ już dÅ‚użej sÅ‚uchać Å›miechu podmiotu, który rozważnie zauważa, że przecież Stwórca nie ulega takiej sÅ‚aboÅ›ci.

Kolejne powody oddalenia siÄ™ Boga od czÅ‚owieka zdradzajÄ… dalsze wersy utworu. Podmiot podejmuje w nich kwestiÄ™ „ukarania”:
„maÅ‚ego ciemnego za upór
za pychÄ™
za to
że próbowałem stworzyć
nowego człowieka
nowy jÄ™zyk”.

Pod koniec wiersza podmiot skupia się na oddaniu atmosfery towarzyszącej opuszczeniu. Bóg oddalił się od niego:
„(…) bez szumu
skrzydeł bez błyskawic
jak polna myszka
jak woda co wsiÄ…kÅ‚a w piach”.

Brak jakiegokolwiek znaku nadchodzÄ…cej zmiany spowodowaÅ‚, iż niczego niespodziewajÄ…cy siÄ™ podmiot nie zauważyÅ‚ momentu „opuszczenia”:
„zajÄ™ty roztargniony
nie zauważyłem twojej ucieczki
twojej nieobecności
w moim życiu”.

Ostatni dwuwers jest dokładnym powtórzeniem obecnych kilka strof powyżej linijek:
„życie bez boga jest możliwe
życie bez boga jest niemożliwe”.

Wiersz „Bez” Tadeusza Różewicza opowiada o dwóch najważniejszych momentach w życiu każdego chrzeÅ›cijanina – momencie zdobycia oraz utraty wiary w Boga. Podmiot liryczny w swojej intymnej modlitwie wyraża żal oraz pretensjÄ™ do Ojca. Åšwiadomość, iż Stwórca go opuÅ›ciÅ‚ jest przerywana odczuciem, iż to on odszedÅ‚ od wiary. Na takim gruncie wyrastajÄ… pytania o powód przejÅ›cia z charakterystycznego dla okresu dzieciÅ„stwa stanu wiary i ufnoÅ›ci w towarzyszÄ…cy dorosÅ‚ym latom okres niewiary i wszechogarniajÄ…cej pustki, towarzyszÄ…cej wypeÅ‚niajÄ…cemu jego serce metafizycznemu bólowi.

Ważne w interpretacji wiersza są także powtarzające się dwukrotnie wersy:
„życie bez boga jest możliwe
życie bez boga jest niemożliwe”.
Ewa Nawrocka, autorka rozdziaÅ‚u „Różewicza lektura Ewangelii”, opublikowanego w opracowaniu „Zobaczyć poetÄ™. MateriaÅ‚ konferencji Twórczość Tadeusza Różewicza”, odczytaÅ‚a jego jako dowód na „cierpienie istnienia miÄ™dzy wiarÄ… a niewiarÄ…”:

„GÅ‚os rozumu wypowiada martwe, sztywne formuÅ‚y sÄ…dów wzajemnie sprzecznych. Ortografia w sÅ‚użbie rozumu każe pisać tu sÅ‚owo „bóg” maÅ‚Ä… literÄ…, wszak o różnych bogów może jednoczeÅ›nie chodzić. Różewicz wie, jak szybko w zdesakralizowanej rzeczywistoÅ›ci pojawiajÄ… siÄ™ liczni i faÅ‚szywi bogowie. Ale miÄ™dzy tymi formuÅ‚ami niemożliwymi do pogodzenia rozciÄ…ga siÄ™ przestrzeÅ„ żywego, pulsujÄ…cego istnienia, które nie daje siÄ™ zawÄ™zić ani do logiki, arii do rozumu” (E. Nawrocka, „Różewicza lektura Ewangelii”, [w:] „Zobaczyć poetÄ™. MateriaÅ‚ konferencji Twórczość Tadeusza Różewicza” UAM PoznaÅ„, 4-6.11.1991, pod red. Ewy Guderian-CzapliÅ„skiej, Elżbiety Kalemby-Kasprzak, PoznaÅ„ 1993, s. 117).

W odmienny sposób wiersz Różewicza interpretuje Teodor Farent. Autor opracowania twórczoÅ›ci poety zwraca uwagÄ™ na nastrój spokoju, jaki towarzyszyÅ‚ rozstaniu Boga i czÅ‚owieka. Moment „odejÅ›cia” zostaÅ‚ caÅ‚kowicie niezauważony w natÅ‚oku codziennych spraw i obowiÄ…zków, towarzyszÄ…cych każdemu czÅ‚owiekowi. PojawiajÄ…ce siÄ™ dwukrotnie sprzeczne zdanie o „życiu bez boga” wprowadzajÄ… – zdaniem badacza – nutÄ™ niepokoju, nad którym należy siÄ™ zastanowić:
„Chociaż sÄ… to spokojne i beznamiÄ™tnym tonem sformuÅ‚owane myÅ›li, ich zestawienie wprowadza niepokój. Co może wiedzieć czÅ‚owiek zagubiony pomiÄ™dzy takimi myÅ›lami? SkÄ…d powinien czerpać pewność, jak należy postÄ™pować? Czy można odzyskać utraconÄ… wiarÄ™? Wreszcie, czy jest ona konieczna?” (Teodor Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies