Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„tu nie fis
i nie harmonia,
ale dysonans”.
Nazwa instrumentu muzycznego zostaje rozÅ‚ożona na dwa rzeczowniki: „fis” i „harmonia”, kojarzone z uporzÄ…dkowaniem, harmoniÄ…. Te z kolei sÄ… skontrastowane z prozaicznoÅ›ciÄ… i „dysonansem” buraka. Zwyczajne warzywo jest kwantyfikatorem codziennoÅ›ci, nie sposób jej wtÅ‚oczyć w okreÅ›lone reguÅ‚y kultury wysokiej.Na podÅ‚odze nie istnieje harmonia czy brak autentycznoÅ›ci. Na niej każdy element jest do bólu prawdziwy. Cierpienie przestaje być dekoracyjnym dodatkiem, staje siÄ™ czymÅ› żywym. Pojawia siÄ™ dysonans, czyli przeciwieÅ„stwo harmonii.
Kolejna zwrotka przynosi charakterystyczne dla BiaÅ‚oszewskiego wymieszanie elementów symbolizujÄ…cych kulturÄ™ wysokÄ… i niskÄ…. Podczas gdy ta pierwsza zobrazowana jest przez flet, niska to kartofle”
„ach! i flet zaczarowany
w kartofle - flet
w kartofle rysunków i kształtówzatartych!
to stara podłoga
podłoga
leżąca strona”.
Autor jest peÅ‚en zachwytu nad możliwoÅ›ciÄ… wyczarowania z przedmiotów codziennego użytku rzeczy niezwykÅ‚ych, na przykÅ‚ad z kartofla fletu. Przemiana dobiegÅ‚a koÅ„ca. Jak to siÄ™ staÅ‚o? DziÄ™ki jÄ™zykowi i zabiegowi lingwistycznego: wyraz „kartofle” posiada sylabÄ™ „fle”, z niej podmiot stworzyÅ‚ „flet”.
Fragment o flecie jest nawiÄ…zaniem do opery Mozarta „Zaczarowany flet”. Stary, drewniany instrument kojarzy siÄ™ także z satyrami, ArkadiÄ…, a także z królem Dawidem, który w „Starym testamencie” oddaÅ‚ siÄ™ ekstatycznemu taÅ„cu na cześć Jahwe. Flet jest zazwyczaj kojarzony z muzykÄ… i poezjÄ… – sferami wyobraźni, metafizyki, marzeÅ„.
Wracając do wiersza Białoszewskiego, należy przez chwilę skupić się na występujących obok fletu kartoflach. Skąd pojawiły się w peanie na cześć podłogi ziemniaki? Można wymienić przynajmniej kilka scenariuszy - być może podłoga była zaśmiecona obierzynami, a może podmiot przywołał je ze względu na skojarzenia semantyczne. Kartofel jest warzywem przywołującym na myśl ziemię (tam dojrzewa), podłoże (tam jest wydobywany), a w końcu podłogę (tam jest składowany).
Zwrot „KsztaÅ‚ty zatarte” przypominajÄ… tarte ziemniaki, stajÄ…ce siÄ™ wskutek zabiegowi mechanicznemu półpÅ‚ynnÄ… masÄ…. Podobnie dzieje siÄ™ z brudnÄ…, zdeptanÄ…, zakurzonÄ… czy zabÅ‚oconÄ… podÅ‚ogÄ™.
„to stara podÅ‚oga”.
PodÅ‚oga zdaje siÄ™ być stara jak czÅ‚owiek, tak samo jak on zniszczona i cierpiÄ…ca. Nazwanie jej „LeżącÄ… stronÄ…” przywodzi na myÅ›l grzech, upadek. PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw! - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„tu nie fis
i nie harmonia,
ale dysonans”.
Nazwa instrumentu muzycznego zostaje rozÅ‚ożona na dwa rzeczowniki: „fis” i „harmonia”, kojarzone z uporzÄ…dkowaniem, harmoniÄ…. Te z kolei sÄ… skontrastowane z prozaicznoÅ›ciÄ… i „dysonansem” buraka. Zwyczajne warzywo jest kwantyfikatorem codziennoÅ›ci, nie sposób jej wtÅ‚oczyć w okreÅ›lone reguÅ‚y kultury wysokiej.Na podÅ‚odze nie istnieje harmonia czy brak autentycznoÅ›ci. Na niej każdy element jest do bólu prawdziwy. Cierpienie przestaje być dekoracyjnym dodatkiem, staje siÄ™ czymÅ› żywym. Pojawia siÄ™ dysonans, czyli przeciwieÅ„stwo harmonii.
Kolejna zwrotka przynosi charakterystyczne dla BiaÅ‚oszewskiego wymieszanie elementów symbolizujÄ…cych kulturÄ™ wysokÄ… i niskÄ…. Podczas gdy ta pierwsza zobrazowana jest przez flet, niska to kartofle”
„ach! i flet zaczarowany
w kartofle - flet
w kartofle rysunków i kształtówzatartych!
to stara podłoga
podłoga
leżąca strona”.
Autor jest peÅ‚en zachwytu nad możliwoÅ›ciÄ… wyczarowania z przedmiotów codziennego użytku rzeczy niezwykÅ‚ych, na przykÅ‚ad z kartofla fletu. Przemiana dobiegÅ‚a koÅ„ca. Jak to siÄ™ staÅ‚o? DziÄ™ki jÄ™zykowi i zabiegowi lingwistycznego: wyraz „kartofle” posiada sylabÄ™ „fle”, z niej podmiot stworzyÅ‚ „flet”.
Fragment o flecie jest nawiÄ…zaniem do opery Mozarta „Zaczarowany flet”. Stary, drewniany instrument kojarzy siÄ™ także z satyrami, ArkadiÄ…, a także z królem Dawidem, który w „Starym testamencie” oddaÅ‚ siÄ™ ekstatycznemu taÅ„cu na cześć Jahwe. Flet jest zazwyczaj kojarzony z muzykÄ… i poezjÄ… – sferami wyobraźni, metafizyki, marzeÅ„.
Wracając do wiersza Białoszewskiego, należy przez chwilę skupić się na występujących obok fletu kartoflach. Skąd pojawiły się w peanie na cześć podłogi ziemniaki? Można wymienić przynajmniej kilka scenariuszy - być może podłoga była zaśmiecona obierzynami, a może podmiot przywołał je ze względu na skojarzenia semantyczne. Kartofel jest warzywem przywołującym na myśl ziemię (tam dojrzewa), podłoże (tam jest wydobywany), a w końcu podłogę (tam jest składowany).
Zwrot „KsztaÅ‚ty zatarte” przypominajÄ… tarte ziemniaki, stajÄ…ce siÄ™ wskutek zabiegowi mechanicznemu półpÅ‚ynnÄ… masÄ…. Podobnie dzieje siÄ™ z brudnÄ…, zdeptanÄ…, zakurzonÄ… czy zabÅ‚oconÄ… podÅ‚ogÄ™.
„to stara podÅ‚oga”.
Dalsza część drugiej zwrotki zawiera pochwaÅ‚Ä™, gloryfikacjÄ™ starej podÅ‚ogi. TytuÅ‚owa “ bohaterka ” utworu nabiera cech bóstwa, pojawiajÄ…ce siÄ™ nawiÄ…zania do Boga wprowadzajÄ… w wierszu „o podÅ‚odze” pierwiastek sakralny:
„podÅ‚oga
leżąca strona
boga naszego powszedniego
zwyczajnych dni”.
BiaÅ‚oszewski trawestuje sÅ‚owa Modlitwy PaÅ„skiej „Chleba naszego powszedniego”. Fakt przywoÅ‚ania postaci Boga z maÅ‚ej litery wprowadza przekonanie, iż „bóg” jest codziennoÅ›ciÄ…, zwyczajnoÅ›ciÄ…, powtarzajÄ…cym siÄ™ ciÄ…gle tym samym szarym dniem. CzęściÄ… tego powszedniego boga, czyli codziennoÅ›ci, zwykÅ‚ego dnia jest wÅ‚aÅ›nie podÅ‚oga.
Podmiot dostrzega piÄ™kno w brzmieniu jej „imienia”:
„i takie sÅ‚owo koncertujÄ…ce
w o-gamie
w tonacji z dna
naszej mowy...”.
PodÅ‚oga jest nazwana sÅ‚owem koncentrujÄ…cym, a wiÄ™c brzmiÄ…cym jak muzyka „w o-gamie”. Oga to wygÅ‚osowa część wyrazu „podÅ‚oga”, skojarzonym tutaj z gamÄ…. PodsumowujÄ…c analizowany fragment, podÅ‚oga multiplikuje nowe możliwoÅ›ci muzyczne, tworzy nowÄ… muzykÄ™, utrzymanÄ… w tonacji:
„Z dna
Naszej mowy”.
PrzywoÅ‚anÄ… przez BiaÅ‚oszewskiego tonacjÄ™ charakteryzuje wywodzenie siÄ™ „z dna”. WystÄ™pujÄ…ca w czÄ…stce „oga” spółgÅ‚oska to „g”. Ze wzglÄ™du na miejsce artykulacji klasyfikujemy jÄ… jako tylnojÄ™zykowÄ…, ponieważ jej wymowa jest zapoczÄ…tkowana w najgÅ‚Ä™biej poÅ‚ożnych częściach aparatu mowy. Dlatego też autor „o-gamie’ nadaje cechy metaforycznej gÅ‚Ä™bi.
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies