Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„tu nie fis
i nie harmonia,
ale dysonans”.
Nazwa instrumentu muzycznego zostaje rozÅ‚ożona na dwa rzeczowniki: „fis” i „harmonia”, kojarzone z uporzÄ…dkowaniem, harmoniÄ…. Te z kolei sÄ… skontrastowane z prozaicznoÅ›ciÄ… i „dysonansem” buraka. Zwyczajne warzywo jest kwantyfikatorem codziennoÅ›ci, nie sposób jej wtÅ‚oczyć w okreÅ›lone reguÅ‚y kultury wysokiej.Na podÅ‚odze nie istnieje harmonia czy brak autentycznoÅ›ci. Na niej każdy element jest do bólu prawdziwy. Cierpienie przestaje być dekoracyjnym dodatkiem, staje siÄ™ czymÅ› żywym. Pojawia siÄ™ dysonans, czyli przeciwieÅ„stwo harmonii.

Kolejna zwrotka przynosi charakterystyczne dla BiaÅ‚oszewskiego wymieszanie elementów symbolizujÄ…cych kulturÄ™ wysokÄ… i niskÄ…. Podczas gdy ta pierwsza zobrazowana jest przez flet, niska to kartofle”
„ach! i flet zaczarowany
w kartofle - flet
w kartofle rysunków i kształtówzatartych!
to stara podłoga
podłoga
leżąca strona”.

Autor jest peÅ‚en zachwytu nad możliwoÅ›ciÄ… wyczarowania z przedmiotów codziennego użytku rzeczy niezwykÅ‚ych, na przykÅ‚ad z kartofla fletu. Przemiana dobiegÅ‚a koÅ„ca. Jak to siÄ™ staÅ‚o? DziÄ™ki jÄ™zykowi i zabiegowi lingwistycznego: wyraz „kartofle” posiada sylabÄ™ „fle”, z niej podmiot stworzyÅ‚ „flet”.

Fragment o flecie jest nawiÄ…zaniem do opery Mozarta „Zaczarowany flet”. Stary, drewniany instrument kojarzy siÄ™ także z satyrami, ArkadiÄ…, a także z królem Dawidem, który w „Starym testamencie” oddaÅ‚ siÄ™ ekstatycznemu taÅ„cu na cześć Jahwe. Flet jest zazwyczaj kojarzony z muzykÄ… i poezjÄ… – sferami wyobraźni, metafizyki, marzeÅ„.

Wracając do wiersza Białoszewskiego, należy przez chwilę skupić się na występujących obok fletu kartoflach. Skąd pojawiły się w peanie na cześć podłogi ziemniaki? Można wymienić przynajmniej kilka scenariuszy - być może podłoga była zaśmiecona obierzynami, a może podmiot przywołał je ze względu na skojarzenia semantyczne. Kartofel jest warzywem przywołującym na myśl ziemię (tam dojrzewa), podłoże (tam jest wydobywany), a w końcu podłogę (tam jest składowany).
Zwrot „KsztaÅ‚ty zatarte” przypominajÄ… tarte ziemniaki, stajÄ…ce siÄ™ wskutek zabiegowi mechanicznemu półpÅ‚ynnÄ… masÄ…. Podobnie dzieje siÄ™ z brudnÄ…, zdeptanÄ…, zakurzonÄ… czy zabÅ‚oconÄ… podÅ‚ogÄ™.
„to stara podÅ‚oga”.
PodÅ‚oga zdaje siÄ™ być stara jak czÅ‚owiek, tak samo jak on zniszczona i cierpiÄ…ca. Nazwanie jej „LeżącÄ… stronÄ…” przywodzi na myÅ›l grzech, upadek.

Dalsza część drugiej zwrotki zawiera pochwaÅ‚Ä™, gloryfikacjÄ™ starej podÅ‚ogi. TytuÅ‚owa “ bohaterka ” utworu nabiera cech bóstwa, pojawiajÄ…ce siÄ™ nawiÄ…zania do Boga wprowadzajÄ… w wierszu „o podÅ‚odze” pierwiastek sakralny:
„podÅ‚oga
leżąca strona

boga naszego powszedniego
zwyczajnych dni”.

BiaÅ‚oszewski trawestuje sÅ‚owa Modlitwy PaÅ„skiej „Chleba naszego powszedniego”. Fakt przywoÅ‚ania postaci Boga z maÅ‚ej litery wprowadza przekonanie, iż „bóg” jest codziennoÅ›ciÄ…, zwyczajnoÅ›ciÄ…, powtarzajÄ…cym siÄ™ ciÄ…gle tym samym szarym dniem. CzęściÄ… tego powszedniego boga, czyli codziennoÅ›ci, zwykÅ‚ego dnia jest wÅ‚aÅ›nie podÅ‚oga.

Podmiot dostrzega piÄ™kno w brzmieniu jej „imienia”:
„i takie sÅ‚owo koncertujÄ…ce
w o-gamie
w tonacji z dna
naszej mowy...”.

PodÅ‚oga jest nazwana sÅ‚owem koncentrujÄ…cym, a wiÄ™c brzmiÄ…cym jak muzyka „w o-gamie”. Oga to wygÅ‚osowa część wyrazu „podÅ‚oga”, skojarzonym tutaj z gamÄ…. PodsumowujÄ…c analizowany fragment, podÅ‚oga multiplikuje nowe możliwoÅ›ci muzyczne, tworzy nowÄ… muzykÄ™, utrzymanÄ… w tonacji:
„Z dna
Naszej mowy”.
PrzywoÅ‚anÄ… przez BiaÅ‚oszewskiego tonacjÄ™ charakteryzuje wywodzenie siÄ™ „z dna”. WystÄ™pujÄ…ca w czÄ…stce „oga” spółgÅ‚oska to „g”. Ze wzglÄ™du na miejsce artykulacji klasyfikujemy jÄ… jako tylnojÄ™zykowÄ…, ponieważ jej wymowa jest zapoczÄ…tkowana w najgÅ‚Ä™biej poÅ‚ożnych częściach aparatu mowy. Dlatego też autor „o-gamie’ nadaje cechy metaforycznej gÅ‚Ä™bi.

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies