Namuzowywanie - interpretacja i analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

W „Mylnych wzruszeniach” sÅ‚owo bezsprzecznie wysuwa siÄ™ na pierwszy plan. Jak pisze Sandauer: „Z instrumentu badawczego sÅ‚owo staje siÄ™ tu obiektem badaÅ„, z podmiotu – przedmiotem, z narratora – bohaterem. Nie jest już zwiÄ…zane tematem, nie «nakÅ‚ada siÄ™» naÅ„, lecz «dokÅ‚ada», nie zbliża siÄ™ doÅ„, lecz oddala. Poeta mówi nie «do rzeczy», lecz «od rzeczy». Nie oznacza to jednak, iż utwory zawarte w cyklu pozbawione sÄ… sensu czy humoru, wrÄ™cz przeciwnie! Wciąż możemy zaobserwować w nich charakterystyczne dla caÅ‚ego dorobku BiaÅ‚oszewskiego zamiÅ‚owanie do przedmiotów codziennego użytku, do pozornego bezruchu, a także Å›mianiem siÄ™ poety z samego siebie, ze swoich uÅ‚omnoÅ›ci, jak chociażby lenistwo czy niemoc pisarska.

W „Namuzowywaniu” jesteÅ›my Å›wiadkami zabawy z antycznÄ… wrÄ™cz konwencjÄ… poetyckÄ…. Podmiot lityczny zwraca siÄ™ bowiem o natchnienie do muzy. Nie robi tego jednak w sposób na ogół przyjÄ™ty w tradycji literackiej. Owszem, zwraca siÄ™ do niej za pomocÄ… apostrofy, ale nazywajÄ…c jÄ… „MuzÄ… NatchniuzÄ…” daje do zrozumienia, że nie bardzo w niÄ… wierzy. Możemy sobie wyobrazić, iż jego proÅ›ba o pomoc to akt desperacji, która wynika z „niepsianiowoÅ›ci” poety, czyli blokady twórczej. Podmiot liryczny zdaje siÄ™ być pozbawiony jakiegokolwiek pomysÅ‚u i weny, dlatego zwraca siÄ™ z proÅ›bÄ… do uÅ›wiÄ™conej przez wieki, i dziesiÄ…tki pokoleÅ„ wieszczy, instancji wyższej.

Przyjrzyjmy się jego prośbie. Podmiot liryczny zabiega:
„natreść
mi
ości
i
uzo”
Podmiot liryczny zwróciÅ‚ siÄ™ wiÄ™c z proÅ›bÄ… do muzy, by nadaÅ‚a treść jego sÅ‚owom, które nic nie znaczÄ…, a sÄ… jedynie rymem („oÅ›ci” do „niepisaniowoÅ›ci”, a „uzo” do „Muzo”). Wbrew pozorom, jest to przykÅ‚ad wielkiego kunsztu poetyckiego BiaÅ‚oszewskiego oraz jego niecodziennego poczucia humoru. ZadrwiÅ‚ on w ten sposób nie tylko z samego siebie, ukazujÄ…c obraz poety nieudolnego, ale przede wszystkim z poezji. WskazaÅ‚ bowiem, iż jest ona wbrew naturze czÅ‚owieka, jest sztucznym wytworem, podporzÄ…dkowanym sztywnym reguÅ‚om i oczekiwaniom, jak na przykÅ‚ad rym. Jak pisze Bernadetta Å»ynis: „Rymy stanowiÄ… jedynie «koÅ›ciec», niezauważalnÄ… materie wiersza, sÄ… jego «ośćmi». Ostatnie «uzo» wydaje siÄ™ wyrazem zniechÄ™cenia, rezygnacji, zgody na «kaleki» wiersz, «okaleczonej» muzy. To «kalectwo» zachowuje jednak ogromnÄ… precyzjÄ™ wyrazu, wierność w oddaniu twórczej bezsilnoÅ›ci” (B. Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003).
Podmiot liryczny byÅ‚ w stanie wymyÅ›lić jedynie koÅ„cówki wyrazów, ale dziÄ™ki temu zachowaÅ‚ rym, przez co utwór może być uważany za dzieÅ‚o poetyckie. Można odnieść wrażenie, iż takim wÅ‚aÅ›nie posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ warsztatem – tworzyÅ‚ caÅ‚y jeden wers, a nastÄ™pny skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ jedynie z koÅ„cówki, do której po czasie dopisywaÅ‚ resztÄ™ wersu.
BiaÅ‚oszewski, w bardzo odważny sposób, postanowiÅ‚ zabawić siÄ™ tworzywem poezji, czyli sÅ‚owem. Przyjrzyjmy siÄ™ wypowiedzi poety przytoczonej przez EdytÄ™ Pilch w artykule „Poezja lingwistyczna Mirona BiaÅ‚oszewskiego”: „Bogactwo przedrostków i koÅ„cówek pozwala na tworzenie wielu różnych wariantów. Ja używam i gramatycznych przesÅ‚awieÅ„ i przeÅ‚amujÄ™ sÅ‚owa – przy rdzeniu – jak mi potrzeba dyktuje. Nie zawsze chodzi o caÅ‚e sÅ‚owo, dla przykÅ‚adu podajÄ™ jakÄ…Å› grupÄ™ dźwiÄ™ków, która orientuje na konkretne sÅ‚owo, ale jednoczeÅ›nie kojarzy siÄ™ z innym sÅ‚owem, w ten sposób wzbogacam wrażenie, mam zamiast jednego skojarzenia – dwa. Daje to silne sprzężenie, skrót, nakÅ‚adanie siÄ™ znaczeÅ„” (E. Pilch, „Poezja lingwistyczna Mirona BiaÅ‚oszewskiego, szkola.net).




strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza

Miłosz Czesław
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja

Różewicz Tadeusz
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja

Twardowski Jan
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza
Ojczyzna - analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies