Leżenia - interpretacja i analiza - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Leżenia - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Leżnia” zaliczyć możemy wiÄ™c do grupy utworów w „Mylnych wzruszeniach”, których celem nie jest zabawa jÄ™zykiem, lecz próba nakreÅ›lenia specyficznego typu osobowoÅ›ci poetyckiej, a także ludzkiej. WyÅ‚ania siÄ™ z tego utworu, a także z caÅ‚ego podzbioru „Leżenia”, podmiot liryczny odizolowany od reszty Å›wiata, koncentrujÄ…cy siÄ™ na wÅ‚asnych przeżyciach, celebrujÄ…cy otaczajÄ…cÄ… go rzeczywistość z wszystkimi jej aspektami, nawet pozornie bÅ‚ahymi, trywialnymi, nijakimi, a nawet nieatrakcyjnymi. Bohater BiaÅ‚oszewskiego jest niezainteresowany bieżącymi sprawami politycznymi, nie szuka idealnej miÅ‚oÅ›ci, nie chce naprawiać Å›wiata, zamiast tego woli napawać siÄ™ leżeniem na kanapie i rozmyÅ›laniem. MaÅ‚o tego, jest on w stanie tworzyć prawdziwe traktaty poetyckie na ten temat! Dla niego zaleganie godzinami na łóżku nie jest lenistwem, a kontemplacjÄ…, możliwoÅ›ciÄ… dotarcia w gÅ‚Ä…b siebie.

Przejdźmy do interpretacji „LeżeÅ„”. Już sam tytuÅ‚ jest bardzo charakterystyczny dla twórczoÅ›ci BiaÅ‚oszewskiego. Neologizm ten sÅ‚uży jako okreÅ›lenie czynnoÅ›ci wylegiwania siÄ™ w łóżku i rozmyÅ›lanie. Utwór skÅ‚ada siÄ™ z piÄ™ciu strof, z których każda jest oznaczona kolejnym numerem. Pierwsza zwrotka ma charakter introdukcji, przedstawia stosunek podmiotu lirycznego do otoczenia. Sytuacja liryczna przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co: ciemność, mieszkanie, bohater leży. Podmiot liryczny czuje siÄ™ częściÄ… otoczenia, o czym Å›wiadczÄ… zÅ‚Ä…czenia wyrazów: „ciemno-ja”, „mieszkanio-ja”, „leżenio-ja”. Mieszkanko, a zwÅ‚aszcza łóżko, jest jego fortecÄ… przed czyhajÄ…cymi w na zewnÄ…trz, w mrokach nocy, niebezpieczeÅ„stwami. Podmiot liryczny czuje siÄ™ bezpieczny, nie zagrażajÄ… mu „nocne szpary” Å›wiata zewnÄ™trznego.
Podmiot liryczny czuje siÄ™ na tyle swobodnie, że oddaje siÄ™ beztroskiemu przeciÄ…ganiu. „WydÅ‚użanie siÄ™” jest niczym nie skrÄ™powane, ponieważ łóżko jest na tyle duże, że bez problemu mieÅ›ci bohatera. Brak „poprzeczek zÅ‚oÅ›ci” oznaczać może negatywne bodźce, które zmusiÅ‚by by podmiot liryczny do opuszczenia legowiska. Skoro nie ma żadnych przeszkód, może on beztrosko oddawać siÄ™ bÅ‚ogiemu lenistwu. PrzeciÄ…ganie siÄ™ nie ma wrÄ™cz koÅ„ca, dziÄ™ki czemu możliwe jest osiÄ…gniÄ™cie stanu wewnÄ™trznego spokoju, rozluźnienia: „puszcza siÄ™ w dobrze sobie bycie”. Podmiot liryczny osiÄ…gnÄ…Å‚ bÅ‚ogÄ… harmoniÄ™, która pozwoliÅ‚a mu zajrzeć w gÅ‚Ä…b siebie.
Kolejna strofa ukazuje zamiÅ‚owanie podmiotu lirycznego do lenistwa, pozornego lenistwa. Jak już siÄ™ poÅ‚oży, to czuje siÄ™ niemal zroÅ›niÄ™ty z łóżkiem, a raczej wroÅ›niÄ™ty w je. PosÅ‚uguje siÄ™ bardzo interesujÄ…cÄ… metaforÄ…: „zawsze do wyrwania zielony”, w której porównuje siebie do owocu, który zbyt wciąż pozostaje niedojrzaÅ‚y i nie nadajÄ…cy siÄ™ do oderwania od gaÅ‚Ä™zi. Pojawia siÄ™ tu jeszcze jedna metafora: „leżenie zapuszcza korzenie”, która ma uÅ›wiadomić odbiorcy, iż podmiot liryczny nie kÅ‚adzie siÄ™ na krótkÄ… drzemkÄ™, ale może wylegiwać siÄ™ godzinami, a nawet dniami. Podmiot liryczny przywiÄ…zany jest do łóżka do tego stopnia, iż zatraca wiarÄ™ w chodzenie: „nie wierzÄ™ w poruszanie siÄ™”. WedÅ‚ug niego, to wÅ‚aÅ›nie leżenie jest esencjÄ… życia, tym co wyróżnia Å›wiadomego czÅ‚owieka od zwierzÄ™cia.

W kolejnej, czwartej strofie, podmiot liryczny dowodzi prawdziwoÅ›ci swojego przekonania. Wyraża przekonanie, iż takie leżenie i rozmyÅ›lanie jest wbrew naturze. Gdyby zechciaÅ‚ siÄ™ bowiem poÅ‚ożyć na Å‚onie przyrody i oddawać bÅ‚ogiemu leniuchowaniu i rozmyÅ›laniu, prÄ™dzej czy później zostaÅ‚by pożarty: „bo niech ja w naturze / tak sobie leżę-myÅ›lÄ™ / to zaraz napadnie mnie coÅ› i zje”.

Podmiot liryczny wyraża przekonanie, iż „leżenie-myÅ›lenie” nie leży w naturze, lecz mimo to jest niezbywalnym i najważniejszym atrybutem Å›wiadomego czÅ‚owieka. DziÄ™ki leżeniu bowiem możliwe jest czynienie dobra, co wyróżnia nas od zwierzÄ…t. W trakcie wypoczynku, nachodzÄ… nas dobre myÅ›li, wspaniaÅ‚e pomysÅ‚y i natchnienia. KontemplujÄ…c, czy medytujÄ…c, pielÄ™gnujemy wewnÄ™trzne dobro. WedÅ‚ug podmiotu lirycznego, im wiÄ™cej leżymy, tym jesteÅ›my lepszymi ludźmi:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies